Dragon in the Gates: The Once and Future AIDS Epidemic

Stephen Joseph był komisarzem zdrowia w Nowym Jorku w latach 1986-1990 podczas administracji burmistrza Edwarda Kocha. W konfrontacji z epidemią AIDS Joseph postanowił, że będzie to jego sprawa, przyjmując postawę, która jest uderzająco odmienna od postawy jego poprzednika, Davida Sencer. Argumentując za agresywną kampanią na rzecz powstrzymania rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem HIV, Joseph pojawił się jako jeden z wiodących w kraju urzędników służby zdrowia. Jego lata jako komisarza były pełne kontrowersji. W 1988 r. Rozpoczął długą, trudną walkę o zainicjowanie programu wymiany igieł w Nowym Jorku jako sposób na spowolnienie rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem HIV wśród osób zażywających narkotyki w drodze dożylnej, a co za tym idzie, stawienie czoła zakorzenionemu oporowi, najbardziej krytycznie od kierownictwa afroamerykańska społeczność, która nazwał go rasistą. W tym samym roku zantagonizował homoseksualną społeczność Nowego Jorku i działaczy na rzecz AIDS, popierając raport, który sugerował, że liczba osób zarażonych wirusem HIV w mieście była o połowę wcześniejsza niż 400 000. Latem 1989 r. Oburzył społeczność AIDS, proponując, że nadszedł czas na przyjęcie tradycyjnego podejścia do epidemii HIV na zdrowie publiczne, które kładzie nacisk na szeroko zakrojone testy dobrowolne, obowiązkowe zgłaszanie nazw osób zakażonych wirusem HIV do publiczny rejestr zdrowia oraz korzystanie z funkcji śledzenia kontaktów w celu powiadamiania partnerów o nosicielach wirusa powodującego AIDS. Wreszcie, jego zdecydowane poparcie dla używania prezerwatyw i jego wysiłków w celu umieszczenia wiadomości wzywających do takiego wykorzystania w pojazdach transportu publicznego i telewizji wywołały niechęć Kościoła Rzymskokatolickiego. W Dragon in the Gates, Joseph stara się odzyskać wyzwanie swoich lat jako komisarz do spraw zdrowia i wyjaśnić swoje recepty na kontrolowanie epidemii AIDS. Książka jest zatem częścią osobistego pamiętnika, części testamentu. Opowiadając historię swojej funkcji komisarza, Joseph jest w najlepszym wydaniu, gdy opisuje wydarzenia związane z dyskusją o wymianie igieł, na którą poświęca cały rozdział. Nic dziwnego, że te wydarzenia, jak również te, które dotyczą innych kwestii, noszą piętno punktu widzenia jednego człowieka; to przecież pamiętnik. Niemniej jednak liczyłem na więcej informacji na temat szczegółów, które nie były w prasie zgłaszane w tym czasie. Wreszcie Joseph wykorzystuje tę książkę jako okazję do rozliczenia wyników. Osoby ze środowiska gejowskiego, które sprzeciwiały się jego wysiłkom zmierzającym do stworzenia odpowiedzi na AIDS, która odzwierciedla tradycyjne wartości zdrowia publicznego, są szczególnymi celami. Co zaskakujące, prawie milczy i stosunkowo łagodnie radzi sobie z religijną opozycją wobec jego wysiłków w zakresie dystrybucji prezerwatyw.
Jako testament, Dragon in the Gates wielokrotnie podkreśla przekonania Josepha, że nie udało nam się ochronić zdrowia publicznego, ponieważ nie chcieliśmy naciskać na szeroko rozpowszechnione testy na HIV, a także dlatego, że nie udało nam się przyjąć standardowej sprawozdawczości w zakresie zdrowia publicznego i śledzenia kontaktów. Dla Józefa polityka przejęła dowództwo, zastępując naukę o zdrowiu publicznym. Nigdy jednak nie cofa się, aby zbadać, w jakim stopniu nasze rosnące zrozumienie złożonego problemu zachowań związanych z AIDS może sugerować, że jego receptury mogły nie przynieść pożądanych rezultatów. Tak więc, chociaż zauważa, że poradnictwo i edukacja mogą nie być bardzo skuteczne w promowaniu zmian zachowań, nigdy nie konfrontuje – nawet w celu ich krytyki – badań, które podnoszą kwestie dotyczące behawioralnych skutków dobrowolnego testowania na HIV.
Joseph jednak ostatecznie przyznaje, że kontrola epidemii AIDS może wymagać innej, nawet radykalnie odmiennej odpowiedzi, kiedy zwróci się ku powiązaniu między transmisją HIV a zażywaniem narkotyków. I tu są pewne niespodzianki. Surowe potępienie amerykańskiej porażki w walce z narkotykami informuje o ostatnim rozdziale Smoka w Bramach. To, że wspierałby większe wysiłki w celu zapewnienia leczenia, nie jest tak uderzające. Godne podkreślenia jest to, że kładzie on nacisk na znacznie zwiększoną zależność od prawa karnego, w tym od kary śmierci, a także od wykorzystania amerykańskiej potęgi militarnej do zajmowania się handlem narkotykami.
Wszystko to jest mocną rozmową. Podobnie jak reszta książki, nie przypadnie do gustu każdemu. Ale to jest rocznik Józefa.
Ronald Bayer, Ph.D.
Columbia University, New York, NY 10032

[patrz też: pci medycyna, dronedaron, węzeł przedsionkowo komorowy ]