Pęknięcie prawego przedsionka w połączeniu z poduszką powietrzną

Niedawno napotkaliśmy na nietypową komplikację związaną z wdrożeniem poduszki powietrznej do samochodu.
22-letnia kobieta siedziała w samochodzie jadącym od 10 do 15 mph, który zderzył się z zatrzymanym samochodem. Samochód kobiety poniósł stosunkowo niewielkie obrażenia, ale poduszka powietrzna była napompowana. Kobieta straciła przytomność na miejscu zdarzenia i była niedociśnięta, gdy przybyła służba ratunkowa. Nie wykryto żadnych oznak urazu i pomimo agresywnego podawania płynów dożylnych ciśnienie krwi nie reagowało. Centralne ciśnienie żylne wynosiło 27,5 cm wody, a wysięk osierdziowy odnotowano w obliczonym tomografie komputerowym. Pericardiocentesis ujawnił krew. W torakotomii 1100 ml krwi zostało usunięte z tamponadowego osierdzia. Naprawiono prawą łzę przedsionkową. Pacjentka wyzdrowiała i została wysłana do domu 11 dni po operacji.
Poduszki powietrzne zmniejszają śmiertelność, ale w przypadku zderzeń szybkich, które skutkują wielokrotnym urazem klatki piersiowej i pęknięciem serca, mogą nastąpić ofiary śmiertelne. Ten przypadek jest niezwykły, ponieważ nie obejmował szybkiej kolizji i nie odnotowano złamań żeber ani innych objawów urazu.
Prędkość poduszek powietrznych podczas wdrażania została zmierzona na poziomie 98 do 211 km / h (średnia, 144) 2. Może to wystarczyć do zerwania prawego przedsionka, ponieważ jest to jedna z najcieńszych struktur naczyniowych w klatce piersiowej. Brak złamania żeber można prawdopodobnie przypisać młodości pacjenta i stosunkowo giętkiej klatce piersiowej. Fakt, że nie nosiła pasa bezpieczeństwa, może pogorszyć sytuację, zwiększając całkowitą prędkość uderzenia, a także umieszczając jej klatkę piersiową bliżej szybko pompującej poduszki powietrznej.
Ta sprawa przedstawia dwa ważne punkty. Po pierwsze, pęknięcie serca może wystąpić nawet w przypadku braku złamań żeber z ciężką barotraumą. Po drugie, nawet w zderzeniach o małej prędkości, skuteczność i bezpieczeństwo poduszki powietrznej można zwiększyć dzięki zastosowaniu pasów bezpieczeństwa na ramionach.
Gilead I. Lancaster, MD
John H. DeFrance, MD
John J. Borruso, MD
Danbury Hospital, Danbury, CT 06810
2 Referencje1. Rosenblatt M, Freilich B, Kirsch D. Poduszki powietrzne: kompromisy. N Engl J Med 1991; 325: 1518-1519
Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. National Highway Traffic Safety Administration. Charakterystyka rozmieszczenia poduszek powietrznych. Springfield, Va .: National Technical Information Service, wrzesień 1992 r.
Google Scholar
(27)
[przypisy: lekarz od hemoroidów, kiedy nie można oddawać krwi, leczenie uzależnień wrocław ]